FANDOM

Flaga Afganistanu

Flaga Afganistanu

Afganistan (oficjalna nazwa Islamskie Państwo Afganistanu) - kraj w Azji położony w jej centrum. Stolicą jest Kabul. Afganistan zajmuje powierzchnię 652 100 kilometrów kwadratowych. Afganistan graniczy z Iranem, Turkmenistanem, Uzbekistanem, Tadżykistanem, Chinami i Pakistanem. Językami urzędowymi są paszto i dari. Walutą Afganistanu jest afghani. Obszar Azji zajmują góry (największe z nich Hindukusz). Klimat podzwrotnikowy, suchy. Największym tutaj zniesieniem jest Noszak liczący 7485 metrów wysokości.

DemografiaEdytuj

Afganistan zamieszkuje 23,7 miliona mieszkańców, z czego 38% z nich to Pasztunowie, 295 Tadżycy, 10% Uzbecy i 12% Hazarzy. Gęstość zaludnienia wynosi 36 mieszkańców na kilometr kwadratowy. Analfabetyzm wynosi 71%. Średnia długość życia u kobiet wynosi 44 lata, a u mężczyzn 42.

HistoriaEdytuj

Mapa Afganistanu

Mapa Afganistanu

Aż do 1747 roku Afganistan był podbijany przez imperia. W starożytności ziemie podbili Persowie, a po nich Aleksander Wielki i jego helleńskie wojska. W średniowieczu wkraczali to Seleucydzi, Arabowie, Brytyjczycy oraz w XX w. Rosjanie. Afganistan był często podbijany ze względu na położenie. Państwo leżało w samym centrum Azji i było ważnym punktem, z którego można było pobierać cła. W 1747 Ahmad Szah Durrani ustanowił niezależne państwo afgańskie, a samego ogłosił siebie szachem nowego kraju. W 1973 roku państwo przekształciło się w republikę. W 1979 roku Rosjanie zaatakowali te ziemię w celu wyrażenia poparcia dla marionetkowego rządu. W 1992 roku władze w Afganistanie przejęli mudżahedini. Od 1994 roku ziemie te są zajmowane przez Talibów. W 1996 roku zdobyli oni Kabul, a w 1999 roku kontrolowali już 75% kraju.

GospodarkaEdytuj

Afganistan należy do jednego z najbiedniejszych państw w Azji. Transport jest w głębokim kryzysie (na 1000 mieszkańców w Afganistanie przypadają tylko dwa samochody osobiste, kolej nie istnieje). W państwie kwietnie uprawa maku używanego do produkcji opium. Uprawia się pszenicę, ryż, ziemniaki, kukurydzę, bawełnę, owoce, warzywa, winorośle. Hoduje się wielbłądy, kozy oraz owce. Wydobywa się węgiel, gaz ziemny, uran, złoto, rudy żelaza, miedź, lazuryt, azbest i chrom. Jedyny port lotniczy mieści się w Kabulu.

80% światowej produkcji opium pochodzi właśnie z Afganistanu.

Linki zewnętrzne Edytuj

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie