FANDOM

Flaga Chin

Flaga Chin

Chiny - państwo w Azji. Chiny zajmują obszar 9 600 000 kilometrów kwadratowych, a wokół niej na morzach leży około 5 000 wysp należących do niej, z czego największymi są Tajwan oraz Hajnan. Językiem urzędowym jest język mandaryński, będący dialektem języka chińskiego.

Chiny graniczą z Koreą Północną, Rosją, Mongolią, Kazachstanem, Tadżykistanem, Kirgistanem, Indiami, Nepalem, Bhutanem, Laosem i Wietnamem.

GeografiaEdytuj

80% Chin zajmują góry (tutaj znajduje się najwyższy szczyt świata Mount Everest). Wśród rzek najważniejszą jest Jangcy, która zarazem jest największą pod względem długości w Azji. W Chinach występują trzy strefy klimatyczne: zwrotnikowa, podzwrotnikowa oraz umiarkowana.

DemografiaEdytuj

92% mieszkańców państwa stanowią Chińczycy. W 2010 roku ludność Chin przekroczyła 1 300 000 000. Ze względu na groźbę przeludnienia, w 1970 roku wprowadzono program kontroli urodzeń. 60 000 000 Chińczyków jest chrześcijanami (5%) ludności. Wedle statystyk Chin jest ich tylko 24 mln (18 mln protestantów oraz 6 mln katolików).

Problemy z prawami człowiekaEdytuj

Chiny są obecnie państwem autorytarnym opartym o komunizm. Państwo te nie szanuje opozycjonistów, często zamyka ich w więzieniach i obecnie bardzo rzadko zabija. Dodatkowo problemem jest sytuacja z Tybetańczykami, którzy domagają się niepodległości. W 2010 roku Chiny w obronie komunizmu zabiły prawie 5 000 ludzi. Obecnie sytuacja nieco złagodniała po śmierci Mao Zedonga, który popierał totalitarny system komunistyczny.

GospodarkaEdytuj

PKB całkowite z 2011 roku wyniosło 11,299 bilionów dolarów. Po przeliczeniu PKB na osobę wynosi 8,382 dolarów.

W 2010 roku wyprodukowano w Chinach 18,3 miliona samochodów. Chiny są największym producentem pojazdów mechanicznych, eksportowanych do większości krajów świata, także w zestawach montażowych. Najbardziej znane chińskie marki samochodów to m.in Chery, Geely, Changan, Foton, Haima, Dongfeng.

19 % społeczeństwa ma dostęp do Internetu.

TransportEdytuj

KolejEdytuj

Kraj ten posiada 6299 km szybkiej kolei (1 miejsce na świecie; dane z lipca 2011 roku).

CiekawostkiEdytuj

  • Chiny pożyczyły Stanom Zjednoczonym 1,152 biliona dolarów.