FANDOM

Gmina Książki - gmina na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zamieszkana przez 4360 mieszkańców. Jest położona w powiecie wąbrzeskim. W skład gminy wchodzi 8 sołectw (Blizno, Blizienko, Brudzawki, Książki, Osieczek, Łopatki, Szczuplinki oraz Zaskocz). Powierzchnia gminy wynosi 86,5 km kw.

SołectwaEdytuj

Blizno, Blizienko, Brudzawki, Książki, Łopatki, Osieczek, Szczuplinki, Zaskocz.

Zasoby wodneEdytuj

Na terenie gminy znajduje się kilka jezior. W sołectwie Osieczek znajdują się 4 akweny wodne: Jezioro Wielkie, Jezioro Szenwaldzkie (służące mieszkańcom jako miejsce rekreacji), Jezioro Praczka i Jezioro Jaśmirek. Jeziora można znaleźć także w Łopatkach oraz w Bliznie. Tamtejsze jeziora także służą mieszkańcom w celach odpoczynku.

GospodarkaEdytuj

Na terenie gminy działa 653 gospodarstw indywidualnych. Gmina ma charakter typowo rolniczy. Nie znajdują tam się żadne zakłady przemysłowe, jednakże można znaleźć małe zakłady zatrudniające po kilka osób.

Wszystkie sołectwa są podłączone do sieci wodociągowej. Dostępu do wody nie posiada jedynie kilka gospodarstw. Miejscowość Książki posiada kanalizację.

TurystykaEdytuj

Na terenie gminy Książki znajduje się aleja igliczni trójcierniowej w miejscowości Osieczek. Biegnie ona od centrum wsi do do drogi powiatowej łączącej Wąbrzeźno z Brudzawami. Jest to największe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego skupisko 121 drzew tego samego gatunku będącymi pomnikami przyrody. Na terenie gminy można znaleźć także Park w Zaskoczu o powierzchni 3,18 hektarów, położonych przy drodze powiatowej Myśliwiec-Książki. Znajdują się dwie aleje drzew. Jedna z kasztanowcami, a druga z grabami.

OświataEdytuj

Na terenie gminy znajduje się szkoła podstawowa z przedszkolem i gimnazjum.

Sąsiednie gminyEdytuj

Bobrowo, Dębowa Łąka, Jabłonowo Pomorskie, Radzyń Chełmiński, Świecie nad Osą, Wąbrzeźno

Linki zewnętrzneEdytuj