FANDOM

Flaga Kirgistanu

Flaga Kirgistanu

Kirgistan (oficjalna nazwa Republika Kirgiska) - państwo w Azji Środkowej. Powierzchnia państwa wynosi 198 500 kilometrów kwadratowych. Stolicą państwa jest Biszkek. Językami urzędowymi są kirgiski i rosyjski.

GeografiaEdytuj

Klimat jest umiarkowany kontynentalny, zróżnicowany w zależność od wysokości położenia. Najwyższym wzniesieniem jest góra Pik Pobiedy licząca 7 439 m. n.p.m. Największym jeziorem jest Issyk-kul, a największymi rzekami Naryn i Kara Kułdża.

HistoriaEdytuj

Pierwsi ludzie pojawili się 300-200 tysięcy lat temu. W I tys. p.n.e. na tym obszarze znaleźli się Scytowie. W I w. n.e. obszar ten został podbity przez Hunów. Od XIX wieku obszar ten należał do Rosji. Kirgistan uzyskał niepodległość w 1991 roku.

DemografiaEdytuj

Kirgistan zamieszkuje 4,892 miliona mieszkańców. Gęstość zaludnienia wynosi 25 mieszkańców na kilometr kwadratowy. Połowa mieszkańców państwa stanowią Kirgizi. Żyją oni w konflikcie z Uzbekami oraz przesiedlonymi Rosjanami. Średnia długość życia u kobiet wynosi 68 lat, a u mężczyzn 59,5 lat.

GospodarkaEdytuj

Walutą państwa jest som. Uprzemysłowienie Kirgistanu przebiega w bardzo wolnym tempie. Pomimo trudności, prywatyzacja innych sektorów gospodarki oraz zamykanie nierenomowanych sektorów przebiega w bardzo szybkim tempie. W 1998 roku jako pierwszy kraj z byłego ZSRR należący do WNP doszedł do Światowej Organizacji Handlu. Kirgistan posiada dwa porty lotnicze w Biszkeku i w Osz. 7% powierzchni kraju nadaje się pod uprawy. Pomimo tego kirgiskie rolnictwo wytwarza prawie 40% PKB. Uprawia się bawełnę, owoce, pszenice i warzywa. Hoduje się owce oraz wielbłądy i konie. Wydobywa się złoto, rtęć, antymon, węgiel i ropę naftową. Rozwinął się przemysł metalurgiczny, lekki i elektromaszynowy. Dzięki międzynarodowej pomocy, Kirgistan posiada lepiej rozwinięty przemysł od swoich sąsiadów z Azji Środkowej. Kirgistan to obecnie najbardziej popularny kraj w Azji Środkowej odwiedzany przez turystów.

Linki zewnętrzne Edytuj

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie