FANDOM

Norwegia - państwo w Europie. Stolicą państwa jest Oslo. Ustrojem politycznym jest monarchia konstytucyjna. Kraj liczy 324 220 kilometrów kwadratowych powierzchni. Liczba ludności wynosi 4,7 miliona. Walutą jest korona norweska warta 100 Øre. Największymi miastami są Oslo i Bergen.

HistoriaEdytuj

W epoce wikingów przodkowie Norwegów odbywali dalekie podróże o charakterze łupieżczo-handlowym. Norwescy wikingowie dotarli do Islandii, Irlandii (założyli tam miasto Dublin), Grenlandii a także do Ameryki. W IX wieku Harald Pięknowłosy zjednoczył plemiona norweskie, a na przełomie X i XI wieku Norwegia przyjęła chrześcijaństwo. W 1397 zawarła unię kalmarską z Danią i Szwecją. Szwecja zerwała unię w 1523, zaś unia duńsko-norweska przetrwała do 1814. Potem Norwegii narzucono unię personalną ze Szwecją, która trwała do 1905, kiedy to króla Oskara II zdetronizowano, ponieważ odmówił utowrzenia norweskiej służby dyplomatycznej. W czasie II wojny światowej N. okupowały Niemcy. Dzięki złożom ropy i gazu ziemnego stała się jednym z najbogatszych państw świata.

GospodarkaEdytuj

 Osobny artykuł: Gospodarka Norwegii.

Norwegia zaraz po Katarze należy do najbogatszych państw na świecie (biorąc pod uwagę produkt krajowy brutto na osobę). Bezrobocie wynosi 4%. PKB na osobę wynosi 36 000 $. Struktura dochodu narodowego: rolnictwo 1,7%, przemysł 34%, turystyka 64,3%. Inflacja 2,6%.

Większość energii pochodzi z licznych hydroelektrowni.

Ponad 40% budżetu trafia na rozbudowany system świadczeń społecznych. Kobietom przysługuje 8-miesięczny urlop macierzyński, a każdy obywatel ma zapewniony bezpłatny system leczenia (z wyjątkiem usług stomatologicznych).

Uprawia się jęczmień, owies, ziemniaki.

Hoduje się głównie ryby. 3/4 łososi na świecie pochodzi z Norwegii.

W Norwegii rozwinęły się następujące sektory przemysłu: paliwowo-energetyczny (wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego), elektromaszynowy, metalurgiczny i drzewny.

Do odkrycia złóż ropy naftowej w latach 70. podstawą gospodarki Norwegii było leśnictwo i rolnictwo.

CiekawostkiEdytuj

  • W Norwegii nie można palić papierosów w miejscach publicznych.

GaleriaEdytuj

Nuvola apps kate

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy