FANDOM

Tadżykistan na mapie

Tadżykistan na mapie Azji

Tadżykistan (oficjalna nazwa: Republika Tadżykistanu) – państwo w środkowej Azji ze stolicą w Duszanbe. Tadżykistan graniczy z Uzbekistanem, Kirgistanem, Chinami i Afganistanem. Na terenie Tadżykistanu językiem urzędowym jest tadżycki, jednakże coraz częściej używa się języka rosyjskiego. Głową państwa jest Emomali Rahmon. Kraj zajmuje powierzchnię 143,100 km². W 2005 roku państwo liczyło 7 163 506 mieszkańców.

GeografiaEdytuj

Tadżykistan nie ma dostępu do morza. Niemal całą powierzchnię Tadżykistanu zajmują góry.

HistoriaEdytuj

Flaga Tadżykistanu

Flaga Tadżykistanu

W II tysiąclecie p.n.e. ziemie Tadżykistanu zasiedliły plemiona indoeuropejskie. Pierwszymi państwamiw tej części Azji, były Baktria i Sogdiana. Następnie krainy te dostały się pod panowanie: Achemenidów z Persji (VI w.), Aleksandra III Wielkiego i jego wodza Seleukosa, pochodzących z Macedonii (IV w.), greckich satrapów władających Baktrią (III w.), a od II w. — Tocharów, którzy utworzyli państwo Kuszanów. Wzrost znaczenia Kuszanów nastał po utworzeniu Jedwabnego Szlaku. Później ziemie zajęło wojsko Czyngis-Chana, od XV w. panowali tutaj Turcy, którzy ulegli Arabom. Od XX wieku obszar należał do ZSRR. 9 września 1991 roku Tadżykistan ogłosił niepodległość, jednakże do 1996 roku panowała na jej terenie wojna domowa o władzę.

Siły zbrojneEdytuj

Tadżykistan wydaje na obronność 113 000 000 USD (11% PNB). Istnieją tylko siły lądowe, które liczą 7000 żołnierzy i wyposażone są w m.in 40 czołgów T-72, 20 transporterów BTR-80, 10 dział D-30. Broń palna tadżyckiej armii została wyprodukowana w ZSRR i Rosji.

ReligiaEdytuj

  • Muzułmanie sunnici: 85%
  • Muzułmanie szyici: 5%
  • Inni wyznania: 10%

Linki zewnętrzneEdytuj

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie