FANDOM

Turcja - państwo na Bliskim Wschodzie, ze stolicą w Ankarze. Kraj dzieli się na 80 prowincji. Walutą jest lira
Flaga-turcji

Flaga Turcji

turecka.

GeografiaEdytuj

Armenia – 268 km, Azerbejdżan (Nachiczewan) – 9 km, Bułgaria – 240 km, Gruzja – 252 km, Grecja – 206 km, Iran – 499 km, Irak – 331 km, Syria – 822 km W Pamukkale znajdują się wapienne osady na zboczu góry Cökelez. Wypływająca z gorących źródeł woda, bogata w związki wapnia i dwutlenek węgla, wytrąca węglan wapnia, którego osady układają się w malownicze nacieki i stalaktyty. Woda spływa po basenach, wytworzonych w zboczu góry. Uzdrowisko to jest znane od starożytności. Obecnie jest znaną atrakcją turystyczną.

Ustrój politycznyEdytuj

Ustrój polityczny Turcji opiera się na Konstytucji Republiki Turcji z 1982, która głosi, że państwo tureckie jest niepodzielną, laicką, demokratyczną oraz socjalną republiką. Obecna ustawa zasadnicza, narzucona przez wojsko zaraz po zamachu wojskowym w 1980 roku, zapewnia armii rolę strażnika świeckiej, republikańskiej Turcji i przyznaje jej prawo do bezpośredniej interwencji w przypadku zagrożenia status quo. Głową państwa jest prezydent wybierany przez parlament na 7-letnią kadencję. Kobiety w Turcji otrzymały czynne i bierne prawa wyborcze w 1934. Rok później uzyskały 4,6% miejsc w parlamencie.

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie